NAPISZ DO NAS
Klient zwrócił się do kancelarii z pytaniem o możliwość rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę za wypowiedzeniem w związku z licznymi zarzutami co do jakości pracy świadczonej przez pracownika, utratą zaufania do pracownika i brakiem możliwości dalszej bezkonfliktowej współpracy.
Klient uzyskał kompleksową informację na temat sposobów zakończenia współpracy w relacji pracodawca – pracownik oraz przedstawiono mu możliwe opcje rozwiązania problemu.
Przedstawiając rozwiązanie polegające na rozwiązaniu umowy za wypowiedzeniem w trybie art. 32 kodeksu pracy, zwrócono uwagę klienta na wiążące się z tym obowiązki, polegające przede wszystkim na zachowaniu odpowiedniej formy wypowiedzenia. W opinii kilkukrotnie podkreślono obowiązek należytego uzasadnienia przyczyny rozwiązania umowy o pracę, ze wskazaniem konkretnych przyczyn wypowiedzenia oraz nawiązaniem do faktycznych zdarzeń, które doprowadziły do decyzji o zakończeniu współpracy. Pracodawca został pouczony o tym, że pracownik musi mieć świadomość, dlaczego umowa została mu wypowiedziana i rozumieć motywy, przedstawione przez pracodawcę. Podkreślono również fakt, że podstawy wypowiedzenia umowy muszą znaleźć się w treści wypowiedzenia, gdyż w przeciwnym razie pracownik będzie miał podstawy do podniesienia zarzutu niewłaściwego wypowiedzenia umowy i wystąpienia z roszczeniem o przywrócenie do pracy lub odszkodowanie.
Niestety klient nie zwrócił się do kancelarii o przygotowanie projektu wypowiedzenia umowy – sporządził je we własnym zakresie. Pomimo wskazania kilku przyczyn wypowiedzenia, pracownik zakwestionował jego skuteczność, zarzucając pracodawcy zbyt ogólnikowe określenie podstaw rozwiązania z nim umowy o pracę. Spór znalazł tym samym finał w sądzie – postepowanie jest w toku.
Mimo że pracodawca miał podstawy do rozwiązania umowy o pracę, sporządzenie przez niego wypowiedzenia we własnym zakresie dało podstawy pracownikowi do podniesienia zarzutu niezachowania właściwej formy wypowiedzenia. Dzięki temu, że opinia sporządzona przez kancelarię obejmowała pouczenie o konieczności zebrania przez klienta możliwie obszernego materiału dowodowego, przemawiającego za zasadnością wypowiedzenia umowy, klient ma dużą szansę na wygranie sprawy. Opracowana przez kancelarię strategia powinna uchronić klienta przed roszczeniami wysuniętymi w stosunku do niego przez byłego pracownika. Sporu sądowego można jednak było z łatwością uniknąć, gdyby kancelaria zaangażowana była w proces zakończenia współpracy z pracownikiem od początku do samego końca.