Próby ratowania gospodarki w Polsce poprzez tzw. tarcze są rozwiązaniem dla przedsiębiorców, ale realna pomoc dla nich nastąpiła przede wszystkim z Polskiego Funduszu Rozwoju (dalej PFR). Niestety, sporo wniosków złożonych do PFR również zostało odrzuconych z błahych powodów. Przede wszystkim przez pomyłkę w podaniu danych albo z powodu biurokracji urzędniczej. Wszyscy jednak przedsiębiorcy są zgodni co do tego, że tarcza finansowa z PFR powinna być od razu, jako pierwszy element wsparcia firm w czasie pandemii koronawirusa. Na start wszyscy czekali do początku maja, a to są środki pieniężne, które można wykorzystać na zapłacenie podstawowych rachunków, czynszów czy wynagrodzeń pracowników. Wartość wypłacanych pieniędzy zależy od obrotów firmy przed kryzysem oraz od liczby pracowników. Do tej pory dofinansowania z Tarczy Antykryzysowej 1.0 i 2.0 nie zostały wypłacone przedsiębiorcom, za wyjątkiem świadczeń postojowych. Natomiast kolejne Tarcze 3.0 i 4.0 niejako uzupełniają regulacje już istniejące w tarczach poprzednich.
Wnioski do PFR składa się przez bankowość elektroniczną. Nie trzeba załączać żadnych dokumentów, a program działa na podstawie składanych „oświadczeń”. Są jednak problemy. Przede wszystkim najwięcej wątpliwości budzi ustalenie liczby osób zatrudnionych. Należy bowiem w formularzu podać dane na 31 grudnia 2019 r. oraz na koniec miesiąca, za który składa się wniosek. Wniosek przyjmuje tylko liczby całkowite. Kolejna rzecz to sposób ustalenia obrotu firmy. Netto czy brutto, czy faktury zaliczkowe też? PFR sprawdza kwoty z deklaracji VAT. Kolejny problem to spore opóźnienia w urzędach skarbowych. Najpierw należy wysłać deklarację VAT do właściwego urzędu skarbowego, odczekać „kilka dni”, i dopiero składać wniosek do PFR. Powodów odrzucenia zatem złożonego wniosku może być sporo, nawet data rozpoczęcia prowadzonej działalności gospodarczej albo pominięcie zasad kumulacji pomocy, których nie sposób znaleźć na stronie PFR. Zachęcamy do skorzystania z pomocy profesjonalnych doradców. Kancelaria pomogła skutecznie już wielu naszym Klientom.
Tarcza finansowa z PFR to „światełko w tunelu” dla większości firm w Polsce i pieniądze na rachunku bankowym w ciągu kilku dni od ich przyznania.
Kontakt: r. pr. Małgorzata Miller, Manager ds. obsługi prawnej branży automotive, malgorzata.miller@krotoski-adwokaci.pl, tel. 664 330 302