Od początku miesiąca, tj. od 01. lipca 2016 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 09. października 2015 r. nowelizującej Prawo bankowe, a także ustawę o spółdzielczych kasach oszczędnościowo – kredytowych i ustawę o ewidencji ludności. Nowelizacja dotyczy rachunków nieaktywnych, w tym rachunków, które należały do osób zmarłych. Ma ułatwić osobom uprawnionym dostęp do danych o takich nieaktywnych rachunkach i reguluje sposób postępowania ze środkami, które się na nich znajdują.
Najważniejsze zmiany przepisów obejmują między innymi:
- nałożenie na banki obowiązku prowadzenia Centralnej Informacji o rachunkach bankowych (posiadacz rachunku bankowego oraz osoba, która legitymuje się tytułem prawnym do spadku po nim zyskają dostęp do zbiorczej informacji o rachunkach);
- nałożenie na banki obowiązku informowania posiadacza rachunku, i to w zrozumiały przez niego sposób, o możliwości wydania dyspozycji wkładem na rachunku na wypadek śmierci;
- nałożenie na banki obowiązku niezwłocznego zawiadomienia osób wskazanych przez posiadacza rachunku, po jego śmierci, o możliwości wypłaty określonej sumy;
- wprowadzenie nowych rozwiązań dotyczących rozwiązania i wygaśnięcia umowy rachunku bankowego;
- wprowadzenie narzędzi udostępniających bankom informacje z rejestru PESEL, które potwierdzają zgon posiadacza rachunku