Na dzień 01. sierpnia 2016 r. w fazie opiniowania jest projekt ustawy nowelizującej ustawę o zatrudnianiu pracowników tymczasowych oraz ustawę o promocji zatrudnienia
Poniżej przedstawiamy najważniejsze założenia nowelizacji:
Proponowane zmiany w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
- Do tej pory pracownikowi tymczasowemu nie można było powierzyć wykonywania na rzecz pracodawcy użytkownika pracy m.in.: na stanowisku pracy, na którym, w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, był zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Planowana zmiana przewiduje rozszerzenie powyższego zakazu - pracownikowi tymczasowemu nie można będzie powierzyć wykonywania na rzecz pracodawcy użytkownika pracy tego samego rodzaju jak praca wykonywana przez pracownika pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników z okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, jeżeli taka praca miałaby być wykonywana w jakiejkolwiek jednostce organizacyjnej pracodawcy użytkownika położonej w gminie, w której znajduje się lub znajdowała się jednostka organizacyjna, w której był zatrudniony zwolniony pracownik. Ponadto pracodawca użytkownik będzie obowiązany do informowania agencji na piśmie o tej okoliczności.
- Pracodawca użytkownik będzie obowiązany:
- na wniosek agencji pracy tymczasowej - do przedstawienia agencji do wglądu treści przepisów dot. wynagrodzenia za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy użytkownika (chodzi więc np. o regulamin wynagradzania),
- niezwłocznego informowania agencji o zmianie przepisów o wynagrodzeniu w okresie wykonywania na jego rzecz pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego i przedstawiania agencji na jej wniosek treści zmienionych przepisów. - Obowiązkiem agencji będzie również ustalenie łącznego okresu pracy dotychczas wykonywanej przez osobę, której ma być powierzone wykonywanie pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy użytkownika. Agencja będzie mogła w tym celu zobowiązać osobę, której ma powierzyć wykonywanie pracy na rzecz danego pracodawcy użytkownika do przedłożenia stosownych dokumentów, np. świadectw pracy lub innych, z których będą wynikały okresy wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy użytkownika (w przypadku umów prawa cywilnego może to być oświadczenie takiej osoby lub zaświadczenie). Dokumenty powinny dotyczyć okresu 36 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej u danego pracodawcy użytkownika.
- Do dotychczasowych elementów, jakie muszą znaleźć się w umowie o pracę pomiędzy agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym dojdzie konieczność wpisania informacji umożliwiającej pracownikowi tymczasowemu bezpośredni kontakt z przedstawicielami agencji (adres miejsca kontaktu, numer telefonu oraz adres e-mail, a także dni i przedział godzinowy, w których możliwy jest taki kontakt).
- Zmiany pojawią się również w przypadku wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Strony będą mogły postanowić o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika tymczasowego w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tą samą agencją, w celu powierzenia wykonywania pracy u tego samego pracodawcy użytkownika, u którego praca była wykonywana bezpośrednio przed rozwiązaniem lub wygaśnięciem poprzedniej umowy o pracę z taką agencją.
- Zmienią się zasady ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy - inny będzie sposób jego wyliczenia.
- Agencja będzie zobligowana do podawania w wystawianym dla pracownika tymczasowego świadectwie pracy informacji dotyczącej każdego pracodawcy użytkownika, na rzecz którego była wykonywana praca tymczasowa na podstawie umowy o pracę oraz okresy wykonywania takiej pracy.
- Planowane jest również szczegółowe doprecyzowanie możliwości korzystania przez pracodawcę użytkownika z pracy tego samego pracownika tymczasowego przez określony okres czasu.
- Sądem właściwym do rozpatrywania roszczeń pracownika tymczasowego nie będzie już sąd pracy właściwy ze względu na siedzibę agencji pracy tymczasowej zatrudniającej tego pracownika. Zastosowanie znajdą przepisy ogólne.
- Planowana nowelizacja poszerza również zakres przepisów, jakie będą stosowane w przypadku kierowania do pracy tymczasowej na podstawie umów prawa cywilnego.
- Agencja będzie miała obowiązek wydania osobie skierowanej do pracy tymczasowej na podstawie umowy cywilnoprawnej - w dniu zakończenia wykonywania takiej pracy - zaświadczenia potwierdzającego okres wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy użytkownika.
- Znacznie poszerzy się również zakres czynów podlegających karze grzywny, która to kara będzie mogła być nałożona w określonych sytuacjach zarówno na agencję pracy tymczasowej, jak i na pracodawcę użytkownik
Proponowane zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:
Planowane zmiany obejmują m.in. następujące kwestie:- marszałek województwa będzie miał możliwość sprawdzenia za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, czy agencja zatrudnienia nie ma zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne,
- agencja będzie obowiązana do posiadania zabezpieczenia zobowiązań finansowych w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, w wysokości 25 - krotności przeciętnego wynagrodzenia, które to zabezpieczenie będzie zawierało upoważnienie dla marszałka województwa do wypłaty świadczeń na zaspokojenie roszczeń pracowniczych (sankcją jest kara grzywny w wysokości min. 100 000 zł),
- rozszerzony zostaje zakres corocznego sprawozdania agencji,
- agencja będzie obowiązana do posiadania lokalu, w którym będzie mieściło się biuro agencji zapewniającego poufność prowadzonych rozmów z klientami agencji