Kodeks pracy zapewnia osobom pozostającym w stosunku pracy szereg praw, które nieodłącznie związane są z umową o pracę. Wśród nich znajdują się między innymi wynagrodzenie oraz prawo do urlopu. Co w sytuacji, w której strony tej umowy z różnych względów chciałyby „dogadać się”, aby wynagrodzenie nie było wypłacone, a urlop nie był udzielony?
Zrzeczenie się wynagrodzenia lub urlopu
Ustawa wskazuje wprost, że omawianych uprawnień nie można się zrzec. Porozumienia, oświadczenia i umowy, na mocy których pracownik rezygnuje z otrzymywania wynagrodzenia za pracę, czy z przysługującego mu urlopu są nieważne. Podobnie będzie z poczynionymi przez pracownika zobowiązaniami, że nie będzie dochodził przysługujących mu uprawnień w przyszłości.
Ekwiwalent za urlop
W pewnych sytuacjach kodeks przewiduje wypłacenie ekwiwalentu za urlop. Podobnie jak w przypadku samego wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za urlop zrzec się nie można. Istnieje jednak możliwość jego zamiany na inną korzyść odnoszoną przez pracownika. Zawierając w tej kwestii porozumienie strony muszą pamiętać, że powinna być to konkretna, istotna korzyść majątkowa.
Zwolnienie pracownika od obowiązku świadczenia pracy
Wynagrodzenia za okres, w którym pracodawca zwolnił pracownika od obowiązku świadczenia pracy również nie można się zrzec. Należy przy tym pamiętać, że w okresie takiego zwolnienia nie może zobowiązać pracownika do wykorzystania urlopu w tym okresie. Strony mogą jednak odmiennie postanowić w zawieranym przez siebie porozumieniu.
Jeśli macie Państwo pytania dotyczące poruszonego tematu, zachęcamy do kontaktu z Pauliną Skonieczną ( paulina.skonieczna@krotoski-adwokaci.pl ).