Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
61 8 527 529,
61 8 520 224
16 / 12 / 2016

„ALERT – Akcyza”

Udostępnij:

Ostatnimi czasy znów zrobiło się głośno na temat podatku akcyzowego. Nic dziwnego, ponieważ jesteśmy coraz bliżej ustalenia finalnego kształtu tej daniny, całkowicie odmiennego od poprzednich regulacji prawnych.

 

Komisje: budżetu i finansów publicznych, infrastruktury oraz komisja ustawodawcza poparły zmiany przedstawione przez Ministra Finansów. Wysokość podatku akcyzowego przestaje być zależna od wartości sprowadzanego pojazdu. Ustawodawca, mając na uwadze procedery zaniżania wartości pojazdów, przeróbek dokonywanych w autach osobowych, które stawały się pojazdami dostawczymi oraz wymiany silnika na mniejszą pojemność postanowił zobiektywizować system naliczania akcyzy.

 

Nowy model kalkulacji podatku zakłada, że jego wysokość obliczana będzie w uzależnieniu od poszczególnych przedziałów pojemności silnika, norm poziomu emisji spalin, a także od tzw. współczynnika deprecjacji czyli od wieku sprowadzanego pojazdu, liczonego w miesiącach. Ostatni element już budzi pewne wątpliwości. Wiek pojazdu rozpoczyna się bowiem od daty jego pierwszej rejestracji poza granicami kraju, przy czym ustalenie dnia rejestracji samochodu np. w Chinach czy w USA może nie być łatwym zadaniem. Wymiana silnika na jednostkę o mniejszej pojemności przed pierwszą rejestracją w Polsce również nie obniży wymiaru tego podatku.

 

Zmiany mają na celu promocję pojazdów jak najnowszych i to nie tylko osobowych. Dotyczyć mają także pojazdów ciężarowych (do 3,5 tony), co jest skutkiem usunięcia z ustawy o podatku akcyzowym niejasnego zdaniem senatorów sformułowania „samochód osobowy”, a zastąpienia go pojęciem „samochodu”. Senatorowie mieli wprawdzie zgłosić poprawkę dotyczącą pojazdów dostawczych do 3,5 tony, jednakże, co ciekawe, we właściwym czasie nie byli obecni na sali posiedzeń.

 

Poniżej przedstawiamy tabelę, w której wyrażone są wartości jakie osiągać może podatek akcyzowy dla poszczególnych pojazdów.

 

Pojemność

silnika (w cm3)

Norma poziomu emisji spalin

Euro 6

(dla pojazdów zarejestrowanych[1] w 2016 r.)

Euro 5

(dla pojazdów zarejestrowanych od 2010 do 2015r.)

Euro 4

(dla pojazdów zarejestrowanych od 2005 do 2009 r.)

Euro 3

(dla pojazdów zarejestrowanych w 2004 r. lub wcześniej)

poniżej 1200

1000 zł

2000 zł

2300 zł

3500 zł

1200–1499

1500 zł

2400 zł

2550 zł

8000 zł

1500–1999

1950 zł

3120 zł

3320 zł

10 000 zł

2000–2499

9000 zł

18 000 zł

20 700 zł

29 000 zł

2500–2999

14 000 zł

25 000 zł

32 000 zł

40 000 zł

3000–3499

20 000 zł

36 000 zł

46 000 zł

57 000 zł

3500–3999

27 000 zł

42 000 zł

62 000 zł

76 000 zł

powyżej 3999

35 000 zł

55 000 zł

80 000 zł

98 000 zł

 

 Co istotne, kwota ta umniejszana będzie o wspomniany już wcześniej współczynnik deprecjacji, który wynosi:

 

 Okres deprecjacji

 

(w miesiącach)

Współczynnik deprecjacji

Okres deprecjacji

(w miesiącach)

Współczynnik deprecjacji

poniżej 1

0

od 73 do 84

0,65

od 1 do 2

0,03

od 85 do 96

0,70

od 3 do 4

0,08

od 97 do 108

0,75

od 5 do 6

0,12

od 109 do 120

0,78

od 7 do 12

0,18

od 121 do 132

0,82

od 13 do 24

0,25

od 133 do 144

0,84

od 25 do 36

0,35

od 145 do 156

0,86

od 37 do 48

0,45

od 157 do 168

0,88

od 49 do 60

0,55

od 169 i powyżej

0,90

od 61 do 72

0,60

 

 

 

 Dla przykładu: dla pojazdu kwalifikującego się dla normy poziomu emisji spalin - Euro 5 o pojemności silnika od 1200 do 1400 cm3, który po raz pierwszy zarejestrowany został w 2013 r. akcyza wynosić będzie 1560 zł.

 

Ważną informacją jest także fakt, iż podatnik będzie miał możliwość dołączenia do deklaracji podatkowej wyciągu ze świadectwa homologacji, co umożliwi mu obniżenie akcyzy. Urząd może zaakceptować wyższą normę poziomu emisji spalin dla samochodu starszego. Oznacza to, iż w rzeczywistości, czynnikiem mającym największe znaczenie przy obliczaniu akcyzy, który może znacząco zmienić wysokość odprowadzanego podatku jest norma poziomu emisji spalin, nie zaś wiek pojazdu.

 

Za główny motyw wprowadzania zmian uważa się względy środowiskowe. Polska w ostatnich latach przoduje w sprowadzaniu do kraju wiekowych pojazdów, których data produkcji przewyższa 10 lat. Tu powołano się na dane opracowane przez ACEA (European Automobile Manufacturers Association), wedle których odsetek takich pojazdów w Polsce przenosi 80% wszystkich zarejestrowanych i tym samym stanowi największy udział takiej kategorii pojazdów w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

 

            Ustawa jest w dalszym ciągu procedowana. Niestety, nie ma pewności, od kiedy mogą zacząć obowiązywać nowe przepisy. Biorąc pod uwagę dotychczasowe założenia, niewykluczone, że ustawa może wejść w życie w najbliższych kilku miesiącach.

 

[1] data pierwszej rejestracji pojazdu

 

 

 

Autor:

 

r. pr. Kamila Piernik - Wierzbowska

 

Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni

 

Zapoznaj się z naszymi najnowszymi materiałami