Ostatnimi czasy znów zrobiło się głośno na temat podatku akcyzowego. Nic dziwnego, ponieważ jesteśmy coraz bliżej ustalenia finalnego kształtu tej daniny, całkowicie odmiennego od poprzednich regulacji prawnych.
Komisje: budżetu i finansów publicznych, infrastruktury oraz komisja ustawodawcza poparły zmiany przedstawione przez Ministra Finansów. Wysokość podatku akcyzowego przestaje być zależna od wartości sprowadzanego pojazdu. Ustawodawca, mając na uwadze procedery zaniżania wartości pojazdów, przeróbek dokonywanych w autach osobowych, które stawały się pojazdami dostawczymi oraz wymiany silnika na mniejszą pojemność postanowił zobiektywizować system naliczania akcyzy.
Nowy model kalkulacji podatku zakłada, że jego wysokość obliczana będzie w uzależnieniu od poszczególnych przedziałów pojemności silnika, norm poziomu emisji spalin, a także od tzw. współczynnika deprecjacji czyli od wieku sprowadzanego pojazdu, liczonego w miesiącach. Ostatni element już budzi pewne wątpliwości. Wiek pojazdu rozpoczyna się bowiem od daty jego pierwszej rejestracji poza granicami kraju, przy czym ustalenie dnia rejestracji samochodu np. w Chinach czy w USA może nie być łatwym zadaniem. Wymiana silnika na jednostkę o mniejszej pojemności przed pierwszą rejestracją w Polsce również nie obniży wymiaru tego podatku.
Zmiany mają na celu promocję pojazdów jak najnowszych i to nie tylko osobowych. Dotyczyć mają także pojazdów ciężarowych (do 3,5 tony), co jest skutkiem usunięcia z ustawy o podatku akcyzowym niejasnego zdaniem senatorów sformułowania „samochód osobowy”, a zastąpienia go pojęciem „samochodu”. Senatorowie mieli wprawdzie zgłosić poprawkę dotyczącą pojazdów dostawczych do 3,5 tony, jednakże, co ciekawe, we właściwym czasie nie byli obecni na sali posiedzeń.
Poniżej przedstawiamy tabelę, w której wyrażone są wartości jakie osiągać może podatek akcyzowy dla poszczególnych pojazdów.
Pojemność silnika (w cm3) |
Norma poziomu emisji spalin |
|||
Euro 6 (dla pojazdów zarejestrowanych[1] w 2016 r.) |
Euro 5 (dla pojazdów zarejestrowanych od 2010 do 2015r.) |
Euro 4 (dla pojazdów zarejestrowanych od 2005 do 2009 r.) |
Euro 3 (dla pojazdów zarejestrowanych w 2004 r. lub wcześniej) |
|
poniżej 1200 |
1000 zł |
2000 zł |
2300 zł |
3500 zł |
1200–1499 |
1500 zł |
2400 zł |
2550 zł |
8000 zł |
1500–1999 |
1950 zł |
3120 zł |
3320 zł |
10 000 zł |
2000–2499 |
9000 zł |
18 000 zł |
20 700 zł |
29 000 zł |
2500–2999 |
14 000 zł |
25 000 zł |
32 000 zł |
40 000 zł |
3000–3499 |
20 000 zł |
36 000 zł |
46 000 zł |
57 000 zł |
3500–3999 |
27 000 zł |
42 000 zł |
62 000 zł |
76 000 zł |
powyżej 3999 |
35 000 zł |
55 000 zł |
80 000 zł |
98 000 zł |
Co istotne, kwota ta umniejszana będzie o wspomniany już wcześniej współczynnik deprecjacji, który wynosi:
Okres deprecjacji
(w miesiącach) |
Współczynnik deprecjacji |
Okres deprecjacji (w miesiącach) |
Współczynnik deprecjacji |
poniżej 1 |
0 |
od 73 do 84 |
0,65 |
od 1 do 2 |
0,03 |
od 85 do 96 |
0,70 |
od 3 do 4 |
0,08 |
od 97 do 108 |
0,75 |
od 5 do 6 |
0,12 |
od 109 do 120 |
0,78 |
od 7 do 12 |
0,18 |
od 121 do 132 |
0,82 |
od 13 do 24 |
0,25 |
od 133 do 144 |
0,84 |
od 25 do 36 |
0,35 |
od 145 do 156 |
0,86 |
od 37 do 48 |
0,45 |
od 157 do 168 |
0,88 |
od 49 do 60 |
0,55 |
od 169 i powyżej |
0,90 |
od 61 do 72 |
0,60 |
|
|
Dla przykładu: dla pojazdu kwalifikującego się dla normy poziomu emisji spalin - Euro 5 o pojemności silnika od 1200 do 1400 cm3, który po raz pierwszy zarejestrowany został w 2013 r. akcyza wynosić będzie 1560 zł.
Ważną informacją jest także fakt, iż podatnik będzie miał możliwość dołączenia do deklaracji podatkowej wyciągu ze świadectwa homologacji, co umożliwi mu obniżenie akcyzy. Urząd może zaakceptować wyższą normę poziomu emisji spalin dla samochodu starszego. Oznacza to, iż w rzeczywistości, czynnikiem mającym największe znaczenie przy obliczaniu akcyzy, który może znacząco zmienić wysokość odprowadzanego podatku jest norma poziomu emisji spalin, nie zaś wiek pojazdu.
Za główny motyw wprowadzania zmian uważa się względy środowiskowe. Polska w ostatnich latach przoduje w sprowadzaniu do kraju wiekowych pojazdów, których data produkcji przewyższa 10 lat. Tu powołano się na dane opracowane przez ACEA (European Automobile Manufacturers Association), wedle których odsetek takich pojazdów w Polsce przenosi 80% wszystkich zarejestrowanych i tym samym stanowi największy udział takiej kategorii pojazdów w krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Ustawa jest w dalszym ciągu procedowana. Niestety, nie ma pewności, od kiedy mogą zacząć obowiązywać nowe przepisy. Biorąc pod uwagę dotychczasowe założenia, niewykluczone, że ustawa może wejść w życie w najbliższych kilku miesiącach.
[1] data pierwszej rejestracji pojazdu
Autor:
r. pr. Kamila Piernik - Wierzbowska
Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni